Sunday, October 28, 2007

PESTA MAKAN



Alahai .. tak habis-habis lagi pesta makan untuk kita orang. Alhamdullillah kita kat Malaysia ni buka mata je pagi-pagi perut masih rasa kenyang lagi. Macamana rasa agaknya mereka di negara-negara yang dhaif tu seperti Afghanistan, Ethiopia, Sudan dsbnya. Syukur kepada Tuhan kita di Malaysia.

Nak cerita tengahari tadi rombongan kami seramai 16 orang 'marhaban' raya lagi - yang ada Kak Asmah, Kak Wan, Mimah, Sharifah, CT Khadijah, Hjh. Maznah, Buang, Rabiah, seorang rakan dari Tanjong (tak tahu namanya), Hjh Fatimah Ahmad, Nora, Yam, Eton dan SU. Yang menunggu Zainoon dan Che Leha (2 beradik), rumah di Duyong - dekat benar dengan Perigi Hang Tuah. Ramai ahli lain tak dapat ikut serta kerana maklumlah hari Ahad - ada macam-macam hal .... orang kenduri kahwin lah, ada katering lah, anak-cucu balik lah ... alahai !

Baik sahaja selesai menyampaikan persembahan hadrah kami (bunyi macam baik juga walaupun penyanyi dan ahli kompang tak lengkap) , azan zohor pun berkumandang. Kami pun solatlah berjamaah. Dah tu SU baca doa makan, apa lagi kami pun jamu seleralah. Zainoon sediakan satu meja penuh makanan - nasi beriani, kurma kambing, ayam percik, pasembor, wadeh, dalca ... SU tak tahu nak menyebut nama-nama masakan yang lain-lain tu. Mestilah best - katerer lah katakan! Ada lagi hiburan tak dirancang - Amir, anak saudara Zainoon datang dengan anaknya Nadia dalam perjalanan ke MITC untuk buat persembahan. Nadia bintang kecil dari Melaka - suaranya lemak merdu kalah orang tua, baru darjah 4. Nenek-nenek yang ada ni pun pujuklah dia hiburkan sambil nenek-nenek ni makan.

Sudah sendawa syukur, konvoi kami pun bergerak ke rumah Kak Hjh. Maimunah di Permatang Pasir dalam hujan gerimis. Jam menunjukkan pukul 2.00 ptg. Kak Munah menjemput ramai kenalan-kenalan beliau selain kami. Majlis dimulakan dengan Ustaz Hj. Mustapha mengetuai kumpulan Wanitanya dalam Maulud DiBaii. Kumpulan kami pun turut serta. Yang datang lewat kumpulan Kak Ton dari Bukit Piatu, tapi dapatlah solawat bersama-sama. Bila Ustaz dah selesai, beliau pun meninggalkan kumpulan wanita ini, lalu kami pun menyampaikan 3 buah lagu hadrah. Ramailah kali ini bergema menyampaikan Solawat Badriyah, Assalamualikum Rabbani dan Nasyid Hari Raya. Inilah yang dikatakan silatulrahim ...

Dua buah rumah saja hari Ahad ini. Syukur Alhamdullillah ...

No comments: